Het jaar 2019 wordt als feestelijk beschouwd voor het Filipijns toerisme, omdat 8,26 miljoen internationale bezoekers de jaarlijkse doelstelling van 8,2 miljoen heeft overschreden, zoals was vastgelegd in het Nationaal Toerisme Ontwikkelingsplan (NTDP) voor 2016-2022.

“Dit luidt een nieuwe mijlpaal in de toeristische geschiedenis van het land in, die de acht miljoenste grens overschrijdt. Onze convergentieprogramma’s met andere overheidsinstanties, met name bij het verbeteren van de toegang, evenals productontwikkeling en marketinginitiatieven met de lokale overheid en de particuliere sector hebben ongetwijfeld veel resultaat behaald. Deze voordelen hopen we te behouden, ook al staan ​​we voor mondiale uitdagingen, “aldus de enthousiaste minister van Toerisme (DOT), secretaris Bernadette Romulo-Puyat.

Het DOT-rapport voor de aankomst van bezoekers aan het einde van het jaar haalde een groei van 15,24 procent ten opzichte van het eindejaarscijfer van 7,16 miljoen in 2018. Bijna alle maanden, behalve januari, registreerden dubbele groeicijfers, waarvan de grootste in augustus 27,54 procent was, terwijl in december het hoogste volume werd geregistreerd (776.798).

2019 was het jaar dat de DOT zijn vernieuwde merkcampagne lanceerde; de slogan “Het is leuker op de Filippijnen” voortzette, maar opnieuw gebruikt om te pleiten voor duurzaam toerisme. De lokale lancering vond plaats in het Nationaal Natuurhistorisch Museum terwijl het internationale evenement in Berlijn was tijdens de Internationale Tourismus – Borse (ITB)

Om de nieuwe richting van duurzaam toerisme aan te vullen, lanceerde de DOT een beweging genaamd “Save Our Spots” om elk individu op te roepen een verantwoordelijke toerist te zijn en hetzelfde gedrag ten opzichte van anderen aan te moedigen om de natuurlijke en door de mens gemaakte wonderen van het land te behouden.

De Filippijnse toerisme-industrie ontving in 2019 ook een aantal internationale prijzen en erkenningen, zoals ‘s werelds toonaangevende duikbestemming bij de 2019 World Travel Awards, Azië’s toonaangevende bureau voor toerisme bij de 2019 World Travel Awards en Excellent Partner Award (voor duurzame inspanningen) in Boracay, onder anderen.

“Dit is een hoogtepunt voor het Filippijnse toerisme, omdat het onze solidariteit en toewijding weergeeft om toerisme te laten werken en zijn volledige potentieel als duurzame en inclusieve economische activiteit te bewijzen. De recordaantallen staven de effectiviteit van de toerismewet van 2009, die werd gevierd bij het 10-jarig bestaan ​​in 2019. ” Secretaris Puyat merkte op.

Korea blijft de belangrijkste markt met in totaal 1,98 miljoen aankomsten, voor een stijging van 22,48 procent. Deze plek wordt sinds 2010 goed bewaakt.

China volgt op de tweede plaats met 1,74 miljoen, met een groei van 38,58 procent.

De Verenigde Staten van Amerika (VS) behaalden de derde plaats 1,06 miljoen bezoekers met een toename van 2,90 procent.

Japan staat op de vierde plaats met 682.788 aankomsten, met een groei van 8,07 procent, gevolgd door Taiwan dat een indrukwekkende stijging van 35,01 procent rapporteert voor zijn 327.273 aankomsten.

Afronding van de top 12 bezoekersmarkten met hun volumes en respectieve groeicijfers zijn: Australië met 286.170 (2,27 procent), Canada met 238.850 (5,48 procent), het Verenigd Koninkrijk met 209,206 (4,06 procent), Singapore met 158.595 aankomsten (-7,68 procent) ), Maleisië met 139.882 (-3,69 procent), India met 134.963 (11,43 procent) en Duitsland met 103.756 (12,66 procent).

Nederland & België

Vanuit Nederland waren er 41.313 aankomsten, een stijging van 11,5 % ten opzicht van 2018 (37.051). Vanuit België stegen de aankomsten met 10,82 % van 17.285 naar 19.156 in 2019.

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op 4 juni 2020

Snel naar categorie

Het verkeer op de Filipijnen is meestal behoorlijk chaotisch te noemen.

© Kama