durian

Eet de durian (doerian)

De durian (Nederlands : doerian) is bekend en berucht.

De vrucht kan op alle eilanden van de Filipijnen groeien, maar door o.a. tyfoons  wordt meer dan 90% van de Filipijnse durian verbouwd op Mindanao in het zuiden. Dit eiland is het meer beschut tegen de typhoons. Sommige worden ook verbouwd in de Sulu-archipel en een paar andere hotspots, vooral Los Baños op Luzon.

De durian komt met name in ZuidOost Aziatische landen voor, ook zijn er veel verschillende soorten die hun oorsprong hebben in bijvoorbeeld Thailand, Indonesië en Malaysia. De Filipijnen hebben de enige echte Thornless Durian, deze tref je nergens anders aan.

Door de vele variaties kan het vruchtvlees van de vrucht in kleur variëren. Het is meestal geel of wit, maar kan ook rood of groen zijn. De vrucht kan tot 30 cm lang en 15 cm breed worden. De vrucht onderscheidt zich door zijn formaat en stekelige, harde buitenschaal.

Stank

Naast dat de durian de King of Fruits wordt genoemd wordt deze omschreven als “the World’s Smelliest Fruit”. Daarom mogen ze bijvoorbeeld mee niet in metro’s of bussen in Singapore of in de winkelcentra in de Filipijnen. Toch zijn de meningen erg verdeeld over de sterkte van de geur van de vrucht.

Gebruik

De durian wordt gebruikt in zoete en hartige gerechten. Zowel het romige vlees als de zaden zijn eetbaar, hoewel de zaden moeten worden gekookt.

De smaak wordt beschreven vaak beschreven als van amandelen, knoflook, kaas en karamel en dat allemaal door elkaar. De durian tref je aan in onder andere: sap, als bijgerecht, ijs, snoep en dessert, soep en de zaden gekookt en geroosterd.

Openen

Laat het openen van een durian over aan een expert. Het is niet de meest makkelijke vrucht om te openen.

Gezond

Durian bevat veel voedingsstoffen in vergelijking met de meeste andere vruchten. Een kopje (243 gram) pulp levert (volgens  U.S. Department of Agriculture) :

  • Calorieën: 357
  • Vet: 13 gram
  • Koolhydraten: 66 gram
  • Vezel: 9 gram
  • Eiwit: 4 gram
  • Vitamine C: 80% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Thiamine: 61% van de ADH
  • Mangaan: 39% van de ADH
  • Vitamine B6: 38% van de ADH
  • Kalium: 30% van de ADH
  • Riboflavine: 29% van de ADH
  • Koper: 25% van de ADH
  • Foliumzuur: 22% van de ADH
  • Magnesium: 18% van de ADH
  • Niacine: 13% van de ADH

Hiermee is de durian een van de meest voedzame fruitsoorten ter wereld. Het is ook rijk aan gezonde plantaardige stoffen, waaronder anthocyanines, carotenoïden, polyfenolen en flavonoïden. Veel van deze werken als antioxidanten.

Combinatie met alcohol

Er wordt gezegd dat het eten van durian en tegelijkertijd alcohol drinken dodelijk zou zijn. Er is hiervoor geen wetenschappelijk bewijs.

Het is waarschijnlijker dat het een opgeblazen gevoel, indigestie en ongemak veroorzaakt, omdat de lever extra hard moet werken om zowel vetten als suikers in de durians en de alcohol te metaboliseren, vooral als u beide in overmatige hoeveelheden hebt geconsumeerd. Dit geldt dus ook voor frisdrank zoals Cola, Fanta etc.

Afrodisiacum

Het eten van durian kan de libido stimuleren volgens de geruchten. De hitte in de durian kan er wel voor zorgen dat je lichaamstemperatuur stijgt, maar dit maakt de vrucht niet tot afrodisiacum.

Diabetes

Als u diabetes heeft en uw koolhydraten moet tellen, eet het fruit met mate om suikerstijgingen te voorkomen. Net als ander fruit bevat durian ook simpele suikers zoals sucrose, fructose en glucose.

Versheid

Durians vallen vanzelf op de grond als het volledig rijp is. Het beste is om de durians acht uur na hun val te eten.  Het is ook beter je het fruit niet langer dan twee dagen bewaart omdat het dan vochtig en verrot wordt.

Om snel de versheid van de durian te controleren is de gemakkelijkste manier om de steel te controleren. Als de stengel vochtig en intact is, zijn ze vers, maar als ze droog zijn en bijna uit elkaar vallen, kun je er het beste een andere kiezen.

Tip : heb je de mogelijkheid een verse durian te eten ? Doen ! Het is lekker en gezond.

20200201 170732